KATHMANDU
zondag 14 december 1997
Wat Kathmandu, waar ligt dat? Goede vraag dat zoeken we op. In Nepal dus en toen, heel simpel met het vliegtuig ernaartoe en met de motor terug. Volgende vraag wie en wanneer, Wim en Robert medio 1999. Vreemd begin maar geen onzin, ergens begin december 1997 werd het idee geboren. Vanaf dit moment beginnen we met de voorbereidingen, vooral de kosten van het vervoer van de motoren zal doorslaggevend zijn, een oplossing voor dit probleem kan zijn het kopen van een Enfield in India. Maar eerst zullen we maar eens proberen of we met eigen motoren kunnen gaan.
dinsdag 23 december
Vandaag naar de bibliotheek geweest daar een boek en een videoband gehaald, het boek voor de wereldreiziger is natuurlijk wat overdreven maar er staan wel nuttige tips in de video gaat over Nepal. Al enige informatie gekregen het blijkt onmogelijk om je motor buiten Turkije verzekerd te krijgen, dit betekent dat de terugreis met de eigen motor haast niet haalbaar is. De heenreis lijkt op dit moment vrij simpel, gewoon met het vliegtuig enkele reis vanaf Brussel of Schiphol de prijs is redelijk f 1.000,00.
zondag 22 maart 1998
Enkele maanden verder, het met de eigen motor gaan is definitief voorbij, de kosten zijn simpel weg te groot. Maar geen paniek er blijven nog genoeg problemen over, zoals het verzekeren van de motor. Tot op dit moment is er niemand die mij met zekerheid kan zegen hoe dat moet, waarschijnlijk kunnen wij dit in India regelen.
donderdag 27 augustus
Het is momenteel vakantie zijn met de motoren zes dagen naar de Franse Alpen geweest, maar hierover zullen we het verder niet hebben we willen uiteindelijk naar Kathmandu. Veel is er niet veranderd momenteel wachten we op een fax of brief uit India, door ons is twee maanden geleden een fax gestuurd naar Mr. Hajid deze meneer zou ons de motoren kunnen leveren als hij tenminste iets van zich laat horen anders wordt het een brief sturen of een simpel telefoontje. Alle activiteiten staan wat mij betreft op een laag pitje eerst de motoren bestellen als dat geregeld is kan ook de rest zijn beslag krijgen.
zaterdag 5 september
Het wachten op de fax had nog wel erg lang kunnen duren, het nummer klopte niet nieuwe fax is weg over een week wordt nogmaals gebeld of de boodschap is aangekomen. Geïnformeerd naar werkplaatsboek van de Enfield, is alleen in het Engels verkrijgbaar prijs ongeveer f 60,00
dinsdag 29 september
Ook een nieuwe fax naar het juiste nummer had niet het gewenste resultaat. Het was ons bekend dat de Nederlandse ambassade in India een Enfieldclub had, nou dan maar zo brutaal en bellen met de ambassade en wonderwel krijgen we een meneer aan de lijn die wel van alles voor ons wilde regelen. Zo achterdochtig als we zijn geworden hebben we een week later nogmaals gebeld deze meneer had reeds wat werk gedaan noemde prijzen van motoren en van benodigde onderdelen, het lijkt erop of het moeilijkste geregeld is.
vrijdag 2 oktober
Het verzekeren in Europa van een motor die in India is gekocht is een verhaal apart, in eerste instantie is dit niet mogelijk omdat de motor een kenteken heeft uit India sommige maatschappijen doen dit wel als je klant bij hun bent in eerste instantie deed centraal beheer moeilijk heel erg moeilijk zelfs. Na wat dreigementen dat ik b.v. met mijn verzekeringen naar een andere maatschappij zou gaan ging men alsnog overstag. Datum geprikt, week 25 in 1999 gaat het gebeuren gisteren de landkaarten gekopieerd hierna zijn ze bruikbaar om de route op uit te werken. Wachten is het nog steeds op de definitieve bestelling van de motoren, er zou een E-mail onderweg zijn vanuit India dus nog maar even wachten.
zondag 6 december
Het werkplaatsboek en een aantal Engelse steeksleutels zijn inmiddels gearriveerd, verder bezig met het aanschrijven van diverse ambassades. We beginnen met de eenvoudigste waarschijnlijk zijn dat de Indiase en die van Nepal, daarna volgen Pakistan en Iran zoals het er nu uitziet kunnen veel aanvragen per post geregeld worden. Laly Singh heeft ook gereageerd, is bereid om de motoren en onderdelen te leveren hij zou voor 15 december reageren.
maandag 14 december
Vandaag is het dan definitief de vliegtickets zijn besteld en betaald, vertrekdatum 27-06-99 via Amsterdam naar Londen van daaruit naar Abu Dhabi om vervolgens van daaruit naar Delhi te vertrekken waar we als alles meezit op 28 juli om 07.00 uur plaatselijke tijd aankomen.
zaterdag 16 januari 1999
Bezig met het vertalen van het werkplaatsboek maar dat is nogal een pokkenwerk ben wat aan het rondbellen af er een Nederlandse vertaling is tot nu toe zonder resultaat, heb zelfs een advertentie op Internet geplaatst. Zijn momenteel in afwachting van definitieve bestelling van de motoren, Laly Singh moet hierin aangeven wat, wanneer, hoeveel en waar. Al geïnformeerd naar het IRB dit is geen probleem gewoon aanvragen bij de ANWB voor ƒ 25,00 ben je de man, een medicijn paspoort is ook vrij eenvoudig gewoon naar de apotheek vervolgens krijg je daar een uitdraai van gebruikte medicijnen.
maandag 1 februari
Vandaag is de volgende stap gezet het geld voor de motoren is overgeboekt in het totaal 3176 U.S. dollar nu maar afwachten of het geld aankomt. De volgende stap zal na het carnaval zijn nl. het aanvragen van de visums.
zondag 28 februari
Vorige week het visum van India aangevraagd en gekregen, deze week wordt Nepal aangevraagd.
Klein probleem met de ten naamstelling van de motoren, omdat Wim de motoren betaald heeft kunnen ze volgens Laly Singh alleen maar op Wim zijn naam geregistreerd worden, dit levert problemen op met de verzekering en het carnet. Deze week ook voor het eerst een E mail uit India gekregen, klein probleem beide motoren staan op Wim zijn naam. Dit laatste levert problemen op bij het aanvragen van grensdocumenten, Laly zou zijn best doen om dit te veranderen.
zaterdag 6 maart
De visums uit India en Nepal leveren geen probleem op, die kunnen simpel per post aangevraagd worden. Nu nog Pakistan en Iran dit laatste visum is nog niet geheel duidelijk vooral de manier van aanvragen is niet duidelijk. Deze week de rugzak gekocht nu is rugzak niet de juiste benaming noem het maar een rug koffer, verder een prima ding. Tevens een soort waterzak gekocht hierin past de rugzak de helm, schoenen en wat nog meer zij.
vrijdag 26 maart
Tot onze verbazing kregen we deze week de kentekens toegestuurd, mijn kenteken is HR-26-H-7279. Kennelijk heeft Laly een oplossing gevonden, beide motoren staan op de juiste naam zij het dat ik opeens Bloeman heet. Na diverse pogingen om duidelijkheid te krijgen over het visum van Iran kreeg ik vandaag een Nederlands sprekende meneer aan de telefoon, die zei; kom maandag met drie pasfoto’s naar de ambassade het kan wel een maand duren.
woensdag 7 april
Vandaag naar de ambassade van Iran geweest, nou dat was allemaal nieuw het was nogal druk en voor de rest nogal chaotisch twee balies met één bediende de voor de rest behoorlijk zijn best deed dit alles naar eigen goed dunken. Maar verder als Iran zijn we niet gekomen, de ambassade van Pakistan was net gesloten toen wij er aankwamen dat moeten we maar begin mei doen als we terug moeten voor het voor het Transitvisum van Iran als we dat ten minste krijgen.
dinsdag 27 april
Afgelopen vrijdag naar de ambassade van Pakistan geweest na de ervaring van Iran waren wij op alles voorbereid, maar wat schets onze verbazing hier verliep alles vlekkeloos. Nadat wij na 15:00 uur onze paspoorten weer hadden opgehaald zijn we vertrokken richting Zaandam daar troffen we Ruud Portier. Met Ruud kun je uren wat uren ik bedoel dagen praten over onze reis we zijn dus met veel waardevolle tips en adressen weer naar huis gegaan. In de garage bij Ruud stond dan de Enfield, hij zag er keurig netjes uit eigenlijk te netjes maar volgens Ruud was hij zoals de motor er nu uitzag mee thuis gekomen. Later hebben we het nog vaak over de motor van Ruud gehad en eigenlijk hebben we onze twijfels of hij de hele rit met de motor heeft gedaan. Nu maar wachtten op het visum van Iran.
dinsdag 4 mei
Vandaag is dan het lang verwachte moment aangebroken we hebben van de Iraanse Ambassade de toezegging dat we een visum krijgen, nu kan het voorbereiden dus definitief beginnen het wordt ernst.
zaterdag 29 mei
De groenekaart is gearriveerd zei het met vertraging schijnbaar is het een tijdelijke kaart hij is nl. slechts 6 weken geldig, dit is echter ruim voldoende. Bij de doctor geweest alle spuiten en andere middeltjes gekregen, binnenkort beginnen met de spuiten en tabletten. Het zijn nog slecht 4 weken, op dit moment hebben India en Pakistan weer ruzie over Kashmir als ze maar niet te veel donderjagen straks komen wij de grens niet over.
dinsdag 1 juni
Vandaag naar de ANWB geweest carnet aangevraagd was nog niet zo eenvoudig, over de kosten nog maar helemaal te zwijgen ƒ 225,00. Maar voor dat geld hopen we wel probleemloos de diverse grenzen te passeren, maar of dit waar is zullen we snel genoeg weten, maar dan is het wel te laat.
woensdag 9 juni
Vandaag naar de ambassade van Iran geweest om paspoorten te brengen zodat eindelijk het visum verkregen kan worden, dat had je dus gedacht onze aanvraag was spoorloos wel zat de aanvraag in het systeem maar de aanvraag documenten waren onvindbaar. Wel heb ik de paspoorten achtergelaten en het visum betaald, volgens die meneer komt alles goed zij het was later. Terugkomen woensdag 15 juni hopelijk gaat alles goed de tijd begint krap te worden.
woensdag 16 juni
Ja, hoor we hebben het visum voor Iran, nu kan de reis beginnen het visum is zelfs 3 maanden geldig. Dit betekent dat het vijf dagen bruikbaar is in een tijdbestek van 3 maanden wat kan ons nu nog tegenhouden. Dit laatste is niet helemaal waar want India en Pakistan hebben toch in Kashmir wat problemen met elkaar maar laten we hopen dat dit geen roet in het eten c.q. reizen zal gooien. Momenteel zijn alle dingen geregeld alleen moet er nog ingepakt worden maar dit is het kleinste probleem.